Tuesday, October 2, 2007

Chemistry in art/ Química na arte

The neglect of chemistry by artists, curators, and art critics is quite surprising, because artists, like chemists, have always been personally engaged in combining, transforming, and experimenting with materials. The relation of art to chemistry is, in fact, the most overt among all the scientific disciplines. Indeed, since the late nineteenth century the industrial production of paints and other classical artistic materials has encouraged modern artists to experiment with evermore new and unusual materials. (For an encyclopedic survey see Wagner et al. 2002.) Moreover, as new, process-orientated art genres were established in the second half of the twentieth
century, chemical transformations became a central part of modern art. For instance, artists, like Yves Klein and Janis Kounellis, employed fire (the oxidation of combustible materials) either as artistic performances or as means for artistic production. Crossing the boundary between painting and photography, Sigmar Polke and Achim Duchow mixed their own photo emulsions to perform photochemical reactions on canvas and other media. Sometimes, as in César's Expansions of polyurethane, chemical reactions with polymers have been used to control the generation of sculptural forms. Chemical reactions (the qualitative transformation of materials) have been the subject of artistic and philosophical fascination ever since the early days of alchemy – so much that they have become an allegory of radical change and the dynamical essence of nature. Examples of this are the Arte Povera artist Gilberto Zorios, who staged chemical reactions in crucibles to elicit the flavor of the (al)chemical laboratory and evoke obvious allusions to hermetic philosophy; and artists like Joseph Beuys and Dieter Roth, who have deliberately used biochemical processes in their works, like the rotting of edible materials, to illustrate degeneration and decay.

A negligência da química por artistas, curadores, e por críticos da arte é surpreendente, porque os artistas, tal como os químicos, sempre se interessaram em combinar, transformar e em experimentar materiais. A relação da arte com a química é, de facto, a mais antiga entre todas as disciplinas científicas. Desde o século XIX a produção industrial das pinturas e de outros materiais artísticos incentivou artistas a experimentar novos e incomuns materiais. (veja Wagner et al. 2002.) Além disso, com o surgimento de novos géneros artísticos, no século XX, as transformações químicas transformaram-se numa parte central da arte moderna. Por exemplo, os artistas, como Yves Klein e Janis Kounellis, utilizaram o fogo (a oxidação de materiais combustíveis) ou como desempenhos artísticos ou como meios para a produção artística. Cruzando o limite entre a pintura e a fotografia, Sigmar Polke e Achim Duchow misturaram as suas próprias emulsões para diferentes reacções fotoquímicas na lona e noutros meios. Às vezes, como em César's Expansions, em poliuretano, as reações químicas com polímeros foram usadas para construir formas esculturais. As reações químicas (a transformação qualitativa dos materiais) foram o assunto do fascínio artístico e filosófico sempre desde a época da alquimia - tanto que se transformaram em alegorias e a essências dinâmicas da natureza. Alguns exemplos
são o artista Gilberto Zorios de Arte Povera, que encenou reações químicas em cadinhos evocando alusões óbvias à filosofia hermetica; e os artistas Joseph Beuys e Dieter Roth, que usaram deliberadamente processos bioquimicos nos seus trabalhos, como o apodrecimento de materiais comestíveis, ilustrando degeneração e a deterioração.


by Tami I. Spector and Joachim Schummer
Imagem: Coelho, Dieter Roth, excremento de coelho
Image: Rabbit, Dieter Roth, rabbit feses

No comments: