Tuesday, October 9, 2007

Artesanato vs Arte/ Handicraft vs Art

Rute Rosas, 10 anos depois.../ten years later... (1994-2004)



O artesanato está a ser cada vez mais fonte de inspiração para artistas e designers. Muitas técnicas artesanais estão resurgir; não são mais actividades de senhoras idosas, mas de todas as idades e backgrounds. Punk Knitting, origami e o ponto-cruz são algumas das técnicas mais utilizadas. Grupos comunitários, associações artesanais floresceram recentemente, como o grupo Stitch n' Bitch. A tecnologia aliada à tecnologia faz surgir a febre do "toda- a- gente- consegue- fazer- e- eu- faço", como por exemplo bolsa para iPod ou telemóvel em malha ou a diamantes.
Embora muitas vezes estas ideias tornam-se algo comercial e rentável para o artesão/artista, existem também grupos de pessoas, principalmente das periferias das grandes cidades que prestam ajuda comunitária a nível mundial e internacional como grupos das Favelas no Brasil que tecem tecidos para o Gana. O artesanato está a prosperar nestes lugares e representa uma contribuição cultural e valiosa à economia global, refletindo o mundo moderno e tecnológico da reciclagem, como bacias feitas a partir de fios do telefone, bicicletas com placas de circuito e caixões e carros esculpidos em garrafas e latas de coca-cola. O artesanato é íntimo e manual. Implica trabalhar à proporção da mão, mas muitos artesão/artistas estão a experimentar em escalas maiores. No entanto, alguns artesão/artistas também estão a explorar as suas habilidades para construírem em dimensões bastante pequenas, indo de encontro aos desenvolvimentos na engenharia e da nano-tecnologia, a concepção de miniaturas proliferou. Objetos e ambientes inteiros que podem ser do tamanho de um pionés é um desafio para os artesão/artistas.



Handicrafts are increasingly being used by artists and designers as a source of inspiration and method of manufacture. Many crafts are experiencing resurgence in popularity; they are no longer the bastion of elderly ladies, but people from all ages and backgrounds. Punk knitting, origami with an agenda and epic cross-stitch have surged in numbers. In wake of the supposed death of local community, self-organised craft groups such as ‘Stitch and Bitch‘ have flourished in recent times. Customisation is also experiencing a renaissance. Technology, perceived to be removed and sophisticated, is being re-attached to the user by the democratic ‘anyone-can-make-and-do‘ accessories such as the knitted iPod cover or mobile phone pocket or diamante decoration. And although thrift-store chic is being co-opted by design firms and marketed back to the public, self organised groups of artists and makers are creating forums for people to do it for themselves. This is demonstrated by those at the peripheries of commercial regions, such as the Favelas of Brazil or the weaving centres of Kumasi famed for making Kente cloth in Ghana. Crafts are thriving in these places and represent a valuable cultural yet marketable contribution to the global economy. Often they reflect the modern technological world through the recycling of its detritus. Bowls are made from telephone wires, bicycles made from circuit boards and cans and coffins are carved in the shapes of Coca Cola bottles or cars. Making continues regardless of circumstance. Craft creates the connotation of the intimate and handmade. It implies working in hand-sized proportions, but many makers are experimenting with scale. Tiny techniques are blown up and new materials are employed to reinterpret traditional skills on a grand scale. Gestures become bold statements through expansion. In a countermotion, many makers are also refining their skills to make ever-smaller constructions. Echoing the developments in engineering and nano-technology, the facture of miniatures has proliferated. Objects and entire environments that could sit on the head of a pin test their makers.




No comments: